Wednesday, November 3, 2010

Ulangtahun 21

Ralat rasanya ,sudah lama tidak mencoret laman HHT.  Kesibukan menyiapkan tempahan sulaman reben dan beberapa helai baju kawan-kawan, menyempitkan ruang masa yang ada.
Kucuba juga menyiapkan baju melayu untuk sahabat batin ku, sempena hari ulang tahun perkahwinan kami ke 21.  Sudah begitu lama rupanya kami layari kolek ini bersama.  Hadiah yang tidak seberapa yang disambut dengan senyuman manis seperti waktu mula-mula kami bertemu dahulu.  Dan akhirnya kami hanya mampu mengimbau kenangan bersama suatu waktu dahulu, sehingga kini...21 tahun.  Aku hanya cuba menjadi isteri yang baik, untuk mendapat redha Ilahi, redha suamiku juga. Mudah-mudahan aku mendapat ganjaran sebuah kota di syurga sebanyak bilangan baju suamiku , hasil kerjatangan ku.  Sebagaimana sabda Rasullullah s.a.w:

‎"sebaik-baik amal wanita adalah mentaati suami dan sesudah itu tidak ada pekerjaan yg afdal bagi wanita selain duduk menenun dan menjahit pakaian untuk suaminya. wanita yg menjahit pakaian untuk suami dan anaknya akan masuk syurga dan akan diberikan Allah sebuah kota di syurga sebanyak bilangan pakaian yg dipakai suami hasil kerjanya." sabda Rasullullah s.a.w. riwayat Salman al-Farisi.


Bersama kucoret kata-kata yang tidak seberapa, kutujukan pada suamiku:

Sahabat batin,
Perahu kecil ini milik kita,
dimana kita tautkan kata-kata mesra
lihatlah ukiran ombak yang menghempas dinding cadas,
dengarlah matahari yang sudah berjanji,
kenanglah pasir putih yang kita tinggalkan,
Kita melangkah perlahan dibelakang pelangi
Ketika kaki langit menyala jingga....


2 comments:

  1. Selamat hari ulang tahun pernikahan kalian yg ke 21..Tahniah dr kami sekeluarga.Berbahagia ke hujung nyawa...dalam bln yg sama ktorang pon sambut jg kali yg ke 14. Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  2. terimakasih PCL, Semuga keluargamu sentiasa dirahmati Allah. Tahniah juga dari kami.

    ReplyDelete